0

کشف 5000 سیاره فراخورشیدی بالقوه توسط ماهواره TESS ناسا

ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا که به اختصار TESS نامیده می‌شود، با شناسایی 5000 سیاره فراخورشیدی بالقوه، به نقطه عطف چشمگیری دست پیدا کرده است.

تلسکوپ ساخته شده توسط ناسا، در سال 2018 به فضا پرتاب شد تا اخترشناسان و محققانی از موسسات مختلف برای کشف شواهدی از سیاراتِ خارج از منظومه شمسی یا سیارات فراخورشیدی، از آن استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی:بلندپروازی در فضا: ماموریت جدید ناسا برای کشف خارق‌العاده‌ترین اجرام کیهان

کشف بیش از 5000 سیاره فراخورشیدی توسط ماهواره ناسا

بسیاری از اجسام کشف شده توسط TESS به عنوان «سیاره‌های فراخورشیدی بالقوه» یا «اجسام قابل دید TESS» نامیده می‌شوند، زیرا برای تایید این موضوع که شواهد ثبت شده یک سیاره فراخورشیدی واقعی هستند، مشاهدات متعدد و زیادی باید انجام شود. به عنوان مثال، هرچند در حال حاضر بیش از 5000 سیاره بالقوه کشف شده، اما تنها 176 مورد از آن‌ها تایید شده‌اند.

سیاره فراخورشیدی
نقشه آسمان با بیش از 5000 سیاره فراخورشیدی احتمالی آن

جدیدترین سیارات فراخورشیدی احتمالی، به عنوان بخشی از برنامه جستجوی ستاره‌های کم نور به رهبری «میشل کونیموتو» از MIT (موسسه فناوری ماساچوست) کشف شده‌اند. او در بیانیه‌ای گفت:

سال گذشته در همین زمان، TESS بیش از 2400 جسم بالقوه را کشف کرده بود. امروز این تعداد به بیش از دو برابر آن زمان رسیده که آمار فوق‌العاده‌ای برای این ماموریت و تیم‌هایی محسوب می‌شود که در حال جستجو داده‌ها برای کشف سیارات جدید هستند. برای دیدن هزاران مورد دیگر در سال‌های آینده هیجان زیادی دارم.

تلسکوپ ناسا تاکنون سیارات فراخورشیدی قابل توجهی را کشف کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به جهان‌های با احتمال قابلیت سکونت یا سیاره‌ای کوچک و جهنمی اشاره کرد که در آن یک سال تنها هشت ساعت طول می‌کشد.

ماموریت اولیه TESS برای سال 2018 تا 2020 در نظر گرفته شده بود، اما نتایج آن به قدری موفقیت آمیز بود که تصمیم به ادامه آن تا سال 2022 گرفته شد. بنابراین همچنان برای کشف سیارات جذاب‌تر، زمان بیشتری وجود دارد.

مطلب پیشنهادی:استقامت برای اولین بار با دوربین Mastcam-Z از غروب خورشید در مریخ عکس گرفت